Egyik kedves ügyfelem, a hír
hallatán csak ennyit kérdezett: „Miért? Kötelező volt?” De akadt olyan is, aki
eddig még nem hallott a mediálásról, vagy hiányos ismeretei voltak róla.
Ebben a vitaindítónak szánt, alternatív
vitarendezésről szóló bejegyzésben vázolni szeretném, mi a bánat az a „mediálás”,
kiket érdekelhet/érinthet, miért volt kötelező, aztán meg miért nem.
Az emberek közti vita,
nézeteltérés, konfliktus és a konfliktusok megoldásának igénye egyidős magával
az emberiséggel.
A veszekedések kezelésére kezdetben ott volt a furkósbot, mint
biztos recept aztán, ahogy fejlődött a társadalom, megjelentek kevésbé
drasztikus módszerek. Közvetítés, közbenjárás, békéltető tárgyalás,
békebíráskodás, legmodernebb szóval „mediálás”, ezen különböző elnevezések
jelentése: alternatív vitarendezési módszer. A rendezésre váró vita,
konfliktus természetesen jogi jellegű és e módszer a hagyományos, törvényszéki
úton történő vitarendezés alternatívája kíván lenni.
Nem új keletű módszerről
van szó; eredetileg a legtöbb népnél majdnem kizárólag békebíráskodásra
akadunk, amelyekben a családatyák, a papok, a falvak vénjei vagy általános bizalmat
élvező más személyek a feleket kibékítették (esetenként kihirdették a
határozatot, amelynek a felek rendszerint alávetették magukat). A lényeges
különbség a hagyományos és az alternatív vitarendezés között az, hogy amíg a
hagyományos bíráskodás esetében a bíró dönt, és döntése kötelező a vitázó felek
számára, addig az alternatív vitarendezés során a felek együtt, közösen (a
békéltető segítségével) hozzák meg döntésüket, a köztük kialakult vita konkrét
megoldását.
Romániában 2006-ban lépett
hatályba a mediálásról szóló 192-es törvény. Lényegében ez a törvény lehetőséget
biztosít ahhoz, hogy bizonyos polgárjogi, családjogi, fogyasztóvédelmi, munkajogi stb. konfliktusokat
a vitás felek egy mediátornak nevezett szakember közvetítésével, bíróságon
kívül lezárhassanak. Mediátor lehet gyakorlatilag bárki, aki felsőiskolai
végzettséggel rendelkezik, legalább 3 év munkarégisége van és elvégzi a
mediátorképzési kurzust.
A közvélemény figyelmét
akkor „nyerte” el ez a törvény, amikor 2013 nyarán kötelezővé tették a mediálás
előnyeiről szóló tájékoztatást (román
verzió: şedinţă de informare).
Ez konkrétan azt jelentette, hogy bizonyos perek elindítása előtt a felperes
kötelező módon részt kellett vegyen egy mediátor előtt zajló tájékoztatón, ahol
röviden ismertették neki a mediálásnak nevezett alternatív vitarendezés
létezését, feltételeit és előnyeit. A törvényhozó tovább ment és nem csak
kötelezővé tette a tájékoztatón való részvételt, hanem komoly büntetéssel
körítette az egészet: az a felperes, amelyik nem vett részt a kötelező tájékoztatón,
elveszítette a pert.
Természetesen nagy port
kavart jogász berkekben ez a rendelkezés, voltak pro és kontra vélemények és parázs viták. A
vitát az Alkotmánybíróság zárta le, amikor 2014 május 7.-én meghozott döntésével
alkotmányellenesnek nyilvánította a kötelező tájékoztatót és ennek
elmaradásának szankcióját, a bírósági beadvány/kereset/kérés visszautasítását;
a döntés végleges és kötelező módon betartandó.
Személy szerint örülök annak,
hogy az alkotmánybírák döntésükkel véget vetettek ennek a jogi aberrációnak. Csak
néhányat említek a mediálási törvénynek és annak kötelezővé tett
rendelkezéseinek a fonákságairól: attól még nem nőtt meg az emberek egyezkedési
kedve vagy békülékenységi hajlama, hogy a nyakukba varrtak egy újabb szereplőt;
semmilyen rendelkezés nem tiltotta meg a mediálási törvény előtt a békés
konfliktusmegoldást; nem lehet elvenni senkitől azt az alapvető jogot, hogy problémái orvoslására bírósághoz forduljon csak azért, mert perindítás előtt nem vett részt egy kétes felhatalmazással rendelkező mediátornak nevezett "szakember" tájékoztatóján; harmatgyenge feltételekhez kötötték a mediátor képzést
(képzeljék el azt az – amúgy szakmájában tehetséges – agrármérnököt, aki pár
hetes kurzus elvégzése után, frissen felkent mediátorként próbál kibékíteni
egymásnak feszülő bősz ellenfeleket egy telekkönyvi ügyben úgy, hogy ő életében
nem látott telekkönyvet és soha nem hallott a Killmann-féle konfliktuskezelési
stratégiáról!) és még lehetne sorolni. A lényeg, hogy egy meggondolatlanul és
sebtében összefércelt, cinikusan képmutató törvényről van szó, amely nem volt,
és nem nagyon lesz társadalmunk hasznára.
És ha már vitarendezésről vitázunk, azt hiszem példát
vehetnénk Wass Albert regényhőseiről, Ombozfia Karsalyról és Búzátról, akik vadászat
közben felmerült nézeteltérésüket oldották meg ekképpen: „- Békesség legyen közöttünk. A disznót pedig megosztjuk,
igazsággal [...], fele tied a nyiladért, s fele enyém a kés jussán.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése