Mindenki tudja, mi fán terem az atyai pofon, főleg
azok, akik kaptak belőle. Volt idő, amikor senki nem kérdőjelezte meg a kellő
időben kiosztott nyakleves hasznát, mert hogyasszongyahogy „ha idejében megkaptad
volna az atyai pofont, ma nem tartanál itt”.
A világ megváltozott; ma már
komoly büntetés vár arra a tanárra, amelyik a testi fenyítés bármely formáját
használja fegyelmezés céljából. Sőt, gyerekét pofonokkal nevelő szülő is
számíthat arra, hogy felelnie kell a törvény előtt.
Annyira
azért mégsem változott meg a világ, egyrészt azért, mert csattannak még pofonok
rendesen, másrészt azért, mert a jó és a rossz, a törvényes és törvénytelen fogalma
létezik, és ezen fogalmak közti különbséget a társadalom különféle
büntetésekkel írja körül.
A
2014 február elsején hatályba lépett Büntetőtörvénykönyv (Btk) újításai között
szerepel olyan eset, mikor az elkövetett bűncselekmény (például lopás) áldozata
megállíthatja a bűncselekmény elkövetője ellen elkezdett eljárást, ha panaszát
visszavonja. Szó szerint a meglopott féltől függ, hogy a tolvajt „megkötik”
vagy sem.
Amikor
legelőször olvastam ezt a rendelkezést, örültem neki sőt, kifejezetten
hasznosnak tartottam. A régi, hatályon kívül helyezett Btk előírásai szerint,
ha valakire rábizonyították, hogy lopott, akkor elítélték, függetlenül attól,
hogy visszaadta vagy sem azt, amit ellopott, fizetett-e busás kártérítést a
sértettnek (ilyen eset nem sok volt), vagy netalán kibékült vele. A gyakorlat
azt mutatta, hogy kevés esetben került elő a lopott holmi; legtöbbször azért, mert
a tolvaj rég túladott rajta és mivel tudta, hogy így is, úgy is elítélik, tojt a kártérítésre meg a sértett félre.
Nos, nekem pont ezért tetszett első
olvasatra az újítás: lényegesen nagyobb esély van arra, hogy a lopott cucc vagy
annak ellenértéke előkerüljön, a fülön csípett tolvaj kap még egy esélyt (most
ne vitassuk, hogy mennyire érdemli meg), a bíróságokat nem terhelik temérdek
tyúktolvaj perrel, a börtönöket pedig nem zsúfolják tele (az adófizetők zsebére)
több és még több elítélttel. Egyszóval: mindenki nyer, ez az ideális win-win
situation.
Aztán
jött az élet, a nagy betűs, és jelezte, túl hamar örültem. Nem fogják elhinni,
mi történt: a tolvajok (bocsánat: éjszakai műszakban dolgozó, térítésmentes
eltulajdonítással foglalkozó szakreferensek), elkezdték olvasni az új Btk-t. Nem
csak, hogy elolvasták, azonnal meg is értették az óriási lehetőséget, amelyet
az új törvény biztosított számukra. A logikájuk egyszerű: elkövetik a lopást, oszt
- ha esetleg lebuknak - semmi gond, visszaadják a holmit, a sértett simán megnyugszik
és visszavonja a panaszt. A többi meg jön magától.
Február elseje óta a lopás
vádjával bíróság elé küldött vádlottak valósággal terrorizálják áldozataikat. „A
sértett félnek kötelessége visszavonni a feljelentést!!!” „mit képzel
magáról, hogy engem börtönbe juttat”, „ez egyáltalán nem keresztényi magatartás”
és a többi és a többi. Képzeljék csak el, éjnek idején betörnek a lakásukba,
kirámolják, elvisznek ezt-azt, majd miután előkerül a tettes és mindaz, amit
elvitt, jön a terror. Rendőrségi kihallgatás, ügyészségi kihallgatás majd
bírósági tárgyalás és végig ott a tettes: „tessék kérem szépen visszavonni a
panaszt, de most azonnal!” Olyan esetről is tudok, mikor a tettes és családja [!!!], szó szerint hetekig zaklatta az áldozatot és családját, hogy
vonják vissza a feljelentést. Sőt, még a fenyegetéstől sem riadtak vissza!!
Ma
már nem örülök annyira az új Btk-nak.
Dosztojevszkij
regényében azt boncolgatta, van-e jogunk mások élete és sorsa felett dönteni; a
Btk fent elemzett újítása nyomán én azt boncolgatnám, helyes-e, hogy a
társadalom lényegesen jobban bánik a bűnözőkkel, mint ők az áldozataikkal
tették, helyes-e az a következtetés, amelyet egy kriminálpszichológiai
tanulmányban olvastam, mely szerint bűncselekmények esetében sokszor maga az áldozat
is felelős azért, ami vele történt.
És vajon helyes-e az, hogy a modern
társadalom száműzte az atyai pofont a sufniba?
Feje tetejére állt a világ, Csabikám!
VálaszTörlés