Egy korábbi bejegyzésben (itt olvasható) szó esett a mobilszolgáltatóval kötött szerződés határidő előtti
felbontásáról. Most nézzük meg közelebbről a „medvét”.
Az első és legfontosabb
megjegyzés: az 161-es törvény (itt olvasható román nyelven) fizikai személyekre
vonatkozik! Tehát ha valakinek a mobilszerződése cégen van, nem használhatja a
korábbi bejegyzésben leírt törvényes előnyöket. Ez természetesen nem jelenti
azt, hogy cégek esetén a szolgáltató büntetlenül „zsiványkodhat”, csak más jogi
eszközökhöz kell nyúljon az a cég, aki a szolgáltatóját szerződésszegésen
kapja.
Visszatérve a fizikai személyek
jogaihoz, nézzünk meg egy konkrét példát. Adott egy 2 évre megkötött
mobilszerződés. X hónap múlva (még a két év lejárta előtt) felmerül egy indok,
amiért a fogyasztó úgy dönt, hogy felbontja a 2 évre kötött szerződését (pl.
rossz a jelminőség, nem megfelelő összegeket számláznak neki, szeretne
külföldre költözni és már nincs szüksége a mobilszerződésre stb.). Elegendő egy
egyszerű kérést eljuttatni a szolgáltatóhoz, amelyben az indok megnevezése
mellett közöljük, hogy szeretnénk a szerződést határidő előtt felbontani. Pont.
Ennyi.
Az előbb említett 161-es törvény tiltja a szolgáltatóknak, hogy ilyen esetben
„büntetés”-t alkalmazzanak, magyarán nem szüntethetik meg és nem korlátozhatják
a fogyasztó szerződésbontási jogát azáltal, hogy pénzt követelnek bármilyen
megnevezés alatt (taxă de reziliere, costuri de încetare, despăgubiri
stb.). Van olyan szolgáltató, aki fix összeget kér a fogyasztóitól határidő
előtti szerződésbontás esetén és van olyan, aki a hátra levő hónapok bérleti
díját. Mindkét változat törvénytelen.
Jogosan teheti fel az Olvasó a kérdést: „Jó-jó, de én aláírtam a szerződést és –
habár nem olvastam el a kisbetűs részeket – aláírásommal köteleztem magam, hogy
ezeket az összegeket kifizetem.” Nos, ha valami törvénytelen, az nem lesz
törvényes azáltal, hogy bele van foglalva egy szerződésbe és a szerződő felek
aláírják. Ha én kötök egy szerződést a szomszédommal, hogy valamelyikünk
anyósát eladjuk a rabszolgapiacon, az nem jelenti azt, hogy rögtön legalizáltuk
a rabszolga-kereskedelmet, csak azért mert mind a ketten aláírtuk a
szerződést!
Nagyon fontos: a lebeszélt
perceket vagy egyéb „elfogyasztott” szolgáltatást (pl. internet) ki kell
fizetni, mert azokat a szolgáltató biztosította a fogyasztónak!
Létezik egy speciális helyzet,
amelyet érdemes megvizsgálni a téma kapcsán: az, amikor a szolgáltató ingyen
vagy fél ingyen okostelefont, modemet, laptopot stb. ad a fogyasztónak, és annak
apropóján hosszabbít újabb két évet a szerződésen. Ha a fogyasztó határidő előtt
szerződést bont, a szolgáltató kérheti az „ajándék” okostelefon, modem,
laptop stb. árát. A „büntetés” (taxă de reziliere, costuri de încetare, despăgubiri
stb.) követelése még ebben az esetben is törvénytelen!
Törvény ide vagy oda, erősen
valószínű, hogy a szolgáltató nem fogja díjazni a határidő előtti
szerződésbontást. Az eddig látott gyakorlat azt mutatja, hogy ilyenkor
felszólítások tömkelegét zúdítják a fogyasztóra, melyekben ellentmondást nem
tűrően adják neki értésére, hogy fizesse ki a „büntetést” mert volt mersze a
szerződést felbontani. Sőt, az is benne van a pakliban, hogy a szolgáltató az
n-edik felszólítás után perre viszi az ügyet. Ezért azoknak, akik úgy döntenek,
hogy szeretnék a számukra előnytelen szerződést határidő előtt felbontani, azt
tudom ajánlani, hogy előtte konzultáljanak egy jogásszal. Nem egyébért, de a
medve nem játék!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése